eeagrants.jpg
blank.jpg
blank.jpg
logo2013_prawa.jpg
MF2013-2b.jpg
               
FAQ
Wprowadzono: 02-01-2015 | Ministerstwo Zdrowia

INFORMACJE OGÓLNE

1. Czym różni się obszar „Inicjatywy na rzecz ochrony zdrowia" z Norweskiego Mechanizmu Finansowego od obszaru programowego pod tą samą nazwą z Mechanizmu Finansowego EOG?

Obszar programowy „Inicjatywy na rzecz ochrony zdrowia" realizowany jest w ramach wdrażania Mechanizmu Finansowego EOG (obszar programowy nr  13) oraz w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego (obszar programowy nr 27). Różnica polega na źródłach finansowania Mechanizmów: w przypadku  MF EOG środki finansowe pochodzą z Islandii, Lichtensteinu i Norwegii,  w przypadku NMF - darczyńcą jest Norwegia. 

W sektorze ochrony zdrowia będą realizowane dwa programy:

  • „Poprawa i lepsze dostosowanie ochrony zdrowia do trendów demograficzno-epidemiologicznych" (obszar programowy nr 13 i nr 27 ).
  • „Ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu" (obszar programowy nr 27).

 

2. Czy znane są terminy naborów wniosków o dofinansowanie w ramach programów?

W chwili obecnej trwa proces zatwierdzania programów przez Państwa Darczyńców, który powinien zakończyć się w IV kwartale 2012 r. Dopiero wówczas zostaną ustalone terminy naborów. Planowany termin naboru wniosków do otwartego konkursu to:
· I kwartał 2013 r. - do programu Poprawa i lepsze dostosowanie ochrony zdrowia do trendów demograficzno-epidemiologicznych.
· III kwartał 2013 r. - do programu Ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu.

 

3. Czy planowane są szkolenia dla wnioskodawców dotyczące przygotowania dokumentacji aplikacyjnej?

Tak, Operator Programu będzie prowadził szkolenia dla wnioskodawców. Szkolenia będą prowadzone na terenie całego kraju (cykl 4-8 szkoleń). Dla każdego z programów będą realizowane oddzielne cykle szkoleń, pokrywające się z terminami naboru wniosków. Szczegółowy harmonogram szkoleń opublikowany zostanie na stronie internetowej Operatora Programu www.zdrowie.gov.pl przed ogłoszeniem naboru do danego Programu.

 

4. Jakie podmioty mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Poprawa i lepsze dostosowanie ochrony zdrowia do trendów demograficzno epidemiologicznych"?

Wnioski mogą składać wszystkie polskie podmioty publiczne i prywatne oraz organizacje pozarządowe będące osobami prawnymi i działające w interesie publicznym, w tym:

  1. Podmioty prowadzące działalność leczniczą świadczące usługi zdrowotne finansowane ze środków publicznych oraz ich organy założycielskie;
  2.  Podmioty prowadzące działalność leczniczą przekształcone w spółki kapitałowe;
  3. Instytuty badawcze funkcjonujące  w sektorze ochrony zdrowia;
  4. Uczelnie medyczne lub wyższe szkoły publiczne prowadzące działalność dydaktyczą i badawczą w zakresie nauk medycznych;
  5. Domy pomocy spłecznej finansowane ze środków publicznych oraz ich podmioty założycielskie;
  6. Organizacje pozarządowe działające w sektorze ochrony zdrowia;

 

5. Jakie podmioty mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Ograniczenie społecznych nierówności w zdrowiu"?

Wnioski aplikacyjne w ramach otwartego naboru mogą składać powiaty działające na terenie Polski.

 

Program PL07

 

WNIOSKODAWCY

1. Czy spółka z o.o., której wspólnikami są osoby fizyczne (np. Prywatny Dom Opieki Społecznej), może złożyć wniosek do programu?

O dofinansowanie mogą ubiegać się domy opieki społecznej finansowane ze środków publicznych, więc jeśli Prywatny Dom Opieki Społecznej realizuje zadania zlecone przez organ jednostki samorządu terytorialnego, to może składać wniosek, przy czym realizacja tych zadań musi dotyczyć okresu wdrażania i trwałości projektu.

 

2. Czy o dofinansowanie może ubiegać się prywatny dom opieki społecznej, którego lekarze lub pielęgniarki mają kontrakt z NFZ?

Wszystkie podmioty prowadzące działalność leczniczą funkcjonujące w publicznym systemie ochrony zdrowia, działające jako osoba prawna, są uprawnione do składania wniosków do programu.

Domy pomocy społecznej muszą realizować zadania zlecone przez organ jednostki samorządu terytorialnego, by uzyskać dofinansowanie.

 

3. Co rozumiemy pod pojęciem organizacja pozarządowa działająca w sektorze ochrony zdrowia?

Organizacja pozarządowa kwalifikowalna w ramach Programu zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r. oraz pkt 1.5 m Regulacji w sprawie wdrażania Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014  oraz zapisami Programu PL07 to jednostka:

a)  niebędąca jednostką sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych

b)  niedziałająca dla osiągnięcia zysku, o celach niekomercyjnych

c) niezależna od władz lokalnych, regionalnych i centralnych, podmiotów publicznych, partii politycznych i podmiotów gospodarczych.

d)   wolontariacka organizacja non profit ustanowiona jako osoba prawna.

Jeżeli chodzi o działanie w sektorze ochrony zdrowia oznacza to, że organizacja musi prowadzić działania statutowe w zakresie ochrony zdrowia.

Dodatkowo, jeśli projekt dotyczy działalności leczniczej, organizacja musi funkcjonować w publicznym systemie finansowania (np. mieć kontrakt z NFZ).


4. Czy tylko uczelnie i wyższe szkoły prowadzące działalność dydaktyczną  wyłącznie w obszarze nauk medycznych są uprawnione do aplikowania, czy również uczelnie w których  nauki medyczne są jednym z kierunków nauczania i badań?

Do aplikowania uprawione są uczelnie medyczne lub wyższe szkoły publiczne prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych – przy czym nie jest wymagane, aby działalność w dziedzinie nauk medycznych była jedyną (ani główną) dziedziną, której dotyczy dydaktyka i badania podmiotu aplikującego.

 

5. Czy w trakcie realizacji projektu lub w okresie trwałości projektu jest możliwe przekształcenie podmiotu leczniczego (SPZOZ), który był beneficjentem ww. programu w spółkę kapitałową?

Tak, jeśli SPZOZ przejmie zobowiązania z umowy w sprawie projektu i po przekształceniu będzie nadal funkcjonował w publicznym systemie ochrony zdrowia.

Zważywszy na regulację zawartą w art. 80 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej, zgodnie z którą spółka kapitałowa z dniem przekształcenia (na zasadzie sukcesji uniwersalnej) wstępuje w ogół praw i obowiązków, których podmiotem był samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, przekształcenie takiego podmiotu leczniczego (SPZOZ) w spółkę kapitałową w trakcie realizacji projektu lub w okresie trwałości projektu jest możliwe. Zmiana charakteru własności ma znaczenie o tyle, o ile spółka powstała w wyniku przekształcenia będzie realizowała cele projektu w sposób prawidłowy i zgodny z umową. Co do oceny zachowania trwałości projektu nastąpi ona niejako ex-post, a konkretniej dopiero w rezultacie kontroli przeprowadzonej przez odpowiednie instytucje, przede wszystkim: Operatora Programu, Krajowy Punkt Kontaktowy, Biuro Mechanizmów Finansowych, Urząd Kontroli Skarbowej.

 

 

DZIAŁANIA KWALIFKOWALNE W RAMACH OBSZARÓW PROGRAMU PL07

1. Czy w przypadku projektów zakładających modernizację domów opieki społecznej wymagane jest, aby w trakcie realizacji projektu, jako część nieinwestycyjna sprawowana była opieka nad pensjonariuszami, czy mogą być tylko szkolenia dla personelu medycznego (a opieka nad pensjonariuszami będzie w okresie trwałości)?

Opieka nad pensjonariuszami (wskazaną grupą) nie musi być elementem wdrażanego projektu -  jego częścią nieinwestycyjna mogą być szkolenia dla personelu lub inne działania. Niemniej zaleca się, aby opieka nad pensjonariuszami była elementem projektu oraz miała miejsce w okresie trwałości projektu w celu zagwarantowania trwałości rezultatów projektu.

 

2. Czy możliwa jest przebudowa domu mieszkalnego/ szkoły na potrzeby domu opieki społecznej?

Takie przekształcenie jest możliwe, należy jednak mieć na uwadze, że dom opieki społecznej musi już w momencie aplikowania funkcjonować w publicznym systemie finansowania świadczeń pomocy społecznej. Jednocześnie zwracamy uwagę, że wnioskodawca musi posiadać tytuł prawny do władania nieruchomością,  w której będzie prowadzony projekt, co pozwoli na usunięcie wątpliwości dotyczących ewentualnego przyznania pomocy finansowej ze środków MF EOG i NMF 2009-2014.

 

3. Czy możliwe jest uzyskanie dofinansowania na kompleksową modernizację i rozbudowę oddziału ginekologii, czy pomoc ogranicza się do oddziałów neonantologii? Czy ograniczamy się do specjalistycznych ośrodków?

Jeśli modernizacja i rozbudowa są częścią projektu w ramach wybranego obszaru (np. opieki perinatalnej), nie ma przeciwwskazań do otrzymania dofinansowania. Operator Programu nie wskazuje wybranych oddziałów kwalifkowalnych do wsparcia.

 

4. Czy w ramach obszaru dostosowania opieki zdrowotnej do populacji osób przewlekle chorych i niesamodzielnych można złożyć projekt dotyczący hospicjum dla dzieci chorych na nowotwory? Czy rozbudowa basenu rehabilitacyjnego będzie kosztem kwalifkowalnym?

Tak, hospicjum dla dzieci chorych na raka może być przedsięwzięciem kwalifowalnym w ramach obszaru dostosowania opieki zdrowotnej dla potrzeb osób przewlekle chorych i niesamodzielnych. Rozbudowa istniejącego basenu rehabilitacyjnego może być kosztem kwalifkowalnym w ramach projektu.

 

5. Czy w przypadku zakładów opiekuńczo-leczniczych, zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych i hospicjów w ramach opieki nad pacjentem kwalifkowalny jest każdy koszt, wynikający ze specyfiki zadań danej jednostki (np. ZPP zapewnia pielęgnację opiekę i rehabilitację, a ZOL tylko pielęgnację i rehabilitację)?

W Programie jest kwalifkowalny koszt wynikający ze specyfiki zadań danego podmiotu aplikującego.

 

6. Czy możliwe jest dofinansowanie programu szczepień w ramach Programu ?

Tak, jeśli program szczepień stanowi element projektu wpisującego się w jeden z trzech obszarów interwencji, to może to być finansowany w ramach projektu.

 

7. Czy zakup karetki na potrzeby oddziału noworodkowego jest kwalifkowalny?

Jeśli karetka jest istotną częścią realizacji projektu z zakresu opieki okołoporodowej, to zakup może być kwalifikowalnym kosztem, przy założeniu że łączna wartość wydatków inwestycyjnych w projekcie nie przekracza  70%  całkowitych kosztów kwalifkowalnych.

 

ZASADY UDZIAŁU W KONKURSIE DO PROGRAMU/WYTYCZNE PROGRAMOWE

1. Ile wniosków dotyczących różnych projektów może złożyć jeden wnioskodawca w ramach jednego naboru?

Nie ma limitów regulujących tę kwestię, co oznacza, że ten sam Wnioskodawca może złożyć kilka różnych wniosków w ramach jednego naboru do danego programu.

 

2. Czy można złożyć wniosek na projekt, który jest już realizowany?

Teoretycznie można, ale koszty byłyby kwalifikowalne dopiero od momentu wydania decyzji o przyznaniu dofinansowania dla projektu – dotyczy to sytuacji, gdy projekt jest złożony w kilku części lub etapów, z których każdy może być traktowany jako oddzielne przedsięwzięcie mieszczące się w ramach czasowych wskazanych w programie.

 

3. Jakie są daty kwalifikowalności wydatków w ramach Programu?

Początkowa data kwalifkowalności wydatków liczona jest daty wydania decyzji przez Ministra Zdrowia o przyznaniu dofinansowania dla projektu – wydatki poniesione przed tą datą są niekwalifkowalne. Końcowa data kwalifkowalności wydatków to, zgodnie z obecnym stanem prawnym 30 kwietnia 2016 r.

 

4. Czy dopuszczalne jest łączenie obszarów interwencji przewidzianych w programie PL07?

Tak, projekt może łączyć wszystkie trzy kwalifkowalne obszary interwencji wskazane w Programie, ale wnioskodawca musi wskazać obszar wiodący dla danego projektu. W przypadku, gdy złożoność podejmowanych działań w projekcie utrudnia jego jednoznaczną kwalifikację, wówczas należy wybrać ten obszar, który jest najbardziej priorytetowy dla projektu i w ramach którego podejmowane będzie najwięcej działań.

 

5. Czy jest wymóg, aby podmiot ubiegający się o dofinansowanie istniał przynajmniej jeden rok i w tym czasie prowadził działania objęte projektem?

 

Nie ma ustanowionego wymogu dotyczącego okresu dotychczasowej działalności podmiotu wnioskującego w zakresie objętym wnioskiem aplikacyjnym. Niemniej, wnioskodawcy będą obowiązani do wykazania się doświadczeniem  w zakresie zadań objętym projektem i będzie to jednym z kryteriów oceny merytoryczno-technicznej. 

 

6. Czy Operator Programu będzie dążył do zachowania proporcji finansowej przy podziale środków na trzy obszary interwencji?

Ocena jest prowadzona wspólnie dla trzech obszarów.

 

7. Czy w procedurze odwoławczej w przypadku wniosków składanych w partnerstwie partner jest również uprawniony do składania odwołania?

Nie, odwołanie może składać tylko wnioskodawca, który w projektach partnerskich reprezentuje partnera w relacjach z  Operatorem Programu.

 

8. Czy jest możliwe odwołanie od oceny wniosku aplikacyjnego?

Wnioskodawca może skorzystać z procedury odwoławczej od oceny formalnej i merytoryczno-technicznej. W obydwu przypadkach, tryb odwoławczy jest dwuinstancyjny. W pierwszej kolejności Wnioskodawca składa odwołanie do Operatora Programu. W przypadku negatywnego rozpatrzenia środka odwoławczego przez Operatora Programu, Wnioskodawca może złożyć ponowne odwołanie do Krajowego Punktu Kontaktowego. KPK może podtrzymać decyzję Operatora Programu, bądź skierować wniosek do ponownej oceny. Decyzja KPK jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie.

Nie ma możliwości odwołania od decyzji Komitetu Wyboru Projektów, który zatwierdza listę rankingową projektów po zakończeniu oceny merytorycznej i w  oparciu o art. 6.5. Regulacji w sprawie wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego EOG 2009-2014 w uzasadnionych przypadkach ma prawo do jej modyfikacji.

 

9. Co rozumiemy poprzez efekt mnożnikowy – kryterium nr 6 w karcie oceny  merytoryczno-technicznej zakresu finansów i zarządzania? 

Efekt mnożnikowy - to inaczej „multiplier effect”, czyli sytuacja, kiedy efekt działań zostanie zwielokrotniony. Występuje jeśli projekt nie ma charakteru jednorazowego, jest w pewnym stopniu kontynuowany przez podmiot i przyczyni się do jego rozwoju, wpłynie korzystnie na wszystkich uczestników projektu oraz beneficjentów końcowych. Efekt mnożnikowy wiąże się z pobudzeniem działalności na danym obszarze. Wnioskodawca powinien dokonać analizy, czy po zakończeniu realizacji projektu, będą podejmowane kolejne przedsięwzięcia z nim powiązane.

 

10. Czy możliwe jest posiadanie partnera z kraju innego niż z państw darczyńców i czy koszty takiego partnerstwa są kwalifkowalne? Czy są jakieś ograniczenia odnośnie podmiotowości partnera?

Partnerem w projekcie może być podmiot publiczny lub prywatny, komercyjny lub niekomercyjny, jak również organizacja pozarządowe, których główna lokalizacja znajduje się w Państwie-Darczyńcy, Państwie-Beneficjencie lub kraju spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, który graniczy z odpowiednim Państwem-Beneficjentem, lub organizacja międzyrządowa, aktywnie uczestniczące we wdrażaniu programu i skutecznie się do niego przyczyniające.

Partnerem projektu z Polski może być wyłącznie podmiot spełniający kryteria udziału w otwartym naborze (tzn. potencjalny wnioskodawca Programu).

Warunkiem uznania wydatków partnera za kwalifkowalne jest podpisanie umowy partnerskiej między wnioskodawcą i partnerem sporządzonej wg wytycznych Operatora Programu.

 

 11. Czy wkład rzeczowy jest kosztem kwalifikowanym w ramach Programu?

Wkład rzeczowy może być kosztem kwalifkowalnym w przypadku projektów wdrażanych przez organizacje pozarządowe. Wkład rzeczowy może stanowić maksymalnie do 50% współfinansowania wymaganego przez program dla projektu. 

 

12. Jak jest poziom dofinansowania dla projektu składanego przez szpital przekształcony w spółkę kapitałową, który funkcjonuje w publicznym systemie finansowania?

Dla wszystkich wnioskodawców programu PL07 jest przewidziany ten sam poziom dofinansowania wynoszący do 80% kosztów kwalifkowalnych projektu.

 

13. Czy sprzęt medyczny zakupiony w projekcie może być wykorzystywany poza projektem, w ramach kontraktu z NFZ?

Sprzęt medyczny zakupiony w projekcie może być wykorzystywany nieodpłatnie dla grupy docelowej objętej projektem  z Programu PL07 zarówno w okresie wdrażania projektu, jak i okresie jego trwałości.

Sprzęt medyczny może być wykorzystywany w okresie wdrażania i trwałości poza projektem, w ramach kontraktu z NFZ, pod warunkiem zapewnienia nieodpłatności dla beneficjenta.

 

14. Czy w przypadku zakupu sprzętu w projekcie program profilaktyki i badań jest niezbędnym elementem wdrażanego projektu?

Projekt zakładający zakup sprzętu medycznego powinien zakładać także jego wykorzystanie w trakcie wdrażania oraz utrzymania trwałości (a więc program profilaktyki byłby jak najbardziej wskazany). Niespełnienie tego warunku nie skutkuje co prawda odrzuceniem projektu ze względu na niespełnienie kryteriów kwalifkowalności działań, jednak oznaczać będzie z pewnością niższą ocenę w trakcie weryfikacji merytoryczno-technicznej prowadzonej przez ekspertów zewnętrznych.

 

 

DZIAŁANIA INWESTYCYJNE W PROJEKCIE/ ROZBUDOWA, PRZEBUDOWA, REMONT

1. Co należy rozumieć pod pojęciem przebudowy?

Przebudowa - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego. Przebudowa wymaga posiadania pozwolenia na budowę.

 

2. Co należy rozumieć pod pojęciem rozbudowy?

Rozbudowa – w budownictwie rodzaj budowy, w wyniku którego powstaje nowa część istniejącego już obiektu budowlanego. W wyniku przeprowadzenia rozbudowy obiektu budowlanego zwiększa się jego powierzchnia zabudowy obiektu ( i powierzchnia użytkowa).

 

3. Co należy rozumieć pod pojęciem remontu?

Remont - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym; (zmiana układu funkcjonalnego – ścian działowych, elementów konstrukcyjnych budynku np. poszerzenie otworów drzwiowych nie jest remontem lecz przebudową)

 

4. Czy nadzór inwestorski jest kosztem inwestycyjnym?

Tak, ponieważ jest to niezbędny koszt danej inwestycji.

 

5. Większość SPZOZ nie posiada tytułu własności użytkowanych nieruchomości, korzystając z nich na zasadzie nieodpłatnego użytkowania, natomiast ich właścicielem jest organ założycielski. W związku z powyższym, w przypadku, gdy projekt zakłada modernizację budynku, który jest użytkowany przez SPZOZ, natomiast jego właścicielem jest podmiot tworzący (jednostka samorządu terytorialnego), czy rodzi to konieczność przeniesienia własności nieruchomości?

W przypadku, gdy projekt zakłada modernizację budynku lub rozbudowę, na gruncie, którego właścicielem jest podmiot tworzący (j.s.t.), a który jest użytkowany przez SPZOZ, nie ma konieczności przeniesienia własności nieruchomości. Wystarczającym dla potrzeb ubiegania się o środki MF EOG i NMF będzie taki tytuł prawny, który zagwarantuje realizację projektu oraz pozwoli na zachowanie jego trwałości w określonym przedziale czasowym. Tytuł użytkowania jest jedną z możliwych opcji. Podkreślenia jednak wymaga, iż ryzyko w zakresie posiadania/zachowywania stosownego tytułu prawnego przez cały okres realizacji projektu
(a następnie także utrzymania rzeczonego tytułu w okresie jego trwałości), spoczywa na beneficjencie.

 

 

6. Czy możliwe jest złożenie projektu w trybie zaprojektuj –wybuduj?

 

Nie, aplikując do Programu PL07 trzeba posiadać pełną dokumentację projektową konieczną do uzyskania pozwolenia na budowę lub wniosku o wydanie pozwolenia na budowę.

 

 

 

DOKUMENTACJA APLIKACYJNA/LISTA ZAŁACZNKÓW

1. Czy będzie wymagane przedłożenie pozwolenia na budowę w momencie aplikowania?

W przypadku projektów zakładających rozbudowę lub przebudową będzie wymagane złożenie kopii pozwolenia na budowę, a w przypadku remontu kopii zgłoszenia planowanych robót budowlanych, najpóźniej przed podpisaniem umowy w sprawie projektu. Natomiast w momencie aplikowania będzie możliwe przedłożenie wniosku o wydanie odpowiedniego dokumentu – szczegółowe informacje są zamieszczone w instrukcji wypełniania wniosku aplikacyjnego .

 

2. W jakim języku należy złożyć wniosek aplikacyjny do programu PL07?

Wniosek aplikacyjny składa się tylko w języku polskim.

 

3. Czy w każdym wypadku wymagane jest pełnomocnictwo osoby podpisującej wniosek aplikacyjny?

Jeśli osobą podpisującą wniosek jest osoba statutowo upoważniona do reprezentowania wnioskodawcy, wówczas nie ma potrzeby załączania pełnomocnictwa. W innym przypadku pełnomocnictwo jest wymagane.

 

4. Jakie załączniki dołącza się do wniosku aplikacyjnego do programu?

Do wniosku aplikacyjnego należy załączyć wszystkie wymagane załączniki określone w instrukcji wypełnienia wniosku aplikacyjnego. W przypadku części załączników dotyczących części inwestycyjnej jest możliwe dostarczenie ich dopiero na etapie podpisywania umowy w sprawie projektu.

 

5. Jaki dokument należy przedłożyć w celu potwierdzenia posiadania wymaganego wkładu własnego do projektu?

 

Rodzaje dokumentów wymaganych na potwierdzenie zabezpieczenia wkładu własnego określone są w instrukcji wypełniania wniosku aplikacyjnego.

 

6. Jaki organ jest uprawniony do wydania dokumentu określonego w Instrukcji wypełnienia wniosku jako zabezpieczenie współfinansowania ze środków własnych w formie uchwały intencyjnej właściwego organu?

Z dokumentacji założycielskiej wnioskodawcy (np. statutu) wynika, jaki organ jest właściwy do podejmowania decyzji w sprawach finansowych i zaciągania zobowiązań finansowych. W związku z tym to do beneficjenta należy zdiagnozowanie, jaki organ jest właściwy. Jeżeli chodzi o możliwość wydania uchwały przez Radę Społeczną, która jest organem inicjującym i opiniotwórczym podmiotu tworzącego i doradczym kierownika, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej), to nie jest ona organem upoważnionym do wydawania takiej uchwały. Niemniej jednak, jeżeli z obowiązujących wnioskodawcę przepisów wynika, że organ ten powinien opiniować uchwałę, to wnioskodawca powinien przedstawić Operatorowi Programu uchwałę organu właściwego zaopiniowaną przez Radę Społeczną.

Ponadto, jeżeli wynika to z dokumentów stanowiących podmiotu wnioskującego, uchwała może przybrać formę inną, właściwą dla specyfiki podmiotu.

 

7. Czy na etapie realizacji zadania dopuszczalna będzie zmiana źródła finansowania wkładu własnego, w stosunku do wskazanego na etapie składania wniosku o dofinansowanie?

Dokument potwierdzający zabezpieczenie wkładu własnego jest weryfikowany na etapie oceny wniosku, a następnie  stanowi załącznik do umowy w sprawie projektu. W konsekwencji oznacza to, iż:

a)        Na etapie przed podpisaniem umowy w sprawie projektu nie można wprowadzać zmian w dokumentacji aplikacyjnej (a dokument zabezpieczający wkład własny stanowi część dokumentacji)

b)        Na etapie wdrażania zmiana źródła finansowania wkładu własnego wymagałaby aneksowania umowy w sprawie podpisania projektu, ale jest to oczywiście możliwe.

 

8. Czy do zapewnienia wkładu własnego dla projektu wystarczające jest posiadanie niezbędnej kwoty środków finansowych na koncie bankowym (własnym firmowym), których wysokość będzie potwierdzona wyciągiem z tego konta lub kredyt obrotowy (widoczny na koncie jako środki do wykorzystania)?

Wyciąg z rachunku bankowego potwierdza środki na dany dzień i nie może być gwarancją na posiadanie środków w przyszłości, zatem nie może być dokumentem potwierdzającym zabezpieczenie wkładu własnego.

Kredyt obrotowy przeznaczony jest na finansowanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa, np. na zakup wyposażenia, towaru, a dokument musi stanowić zabezpieczenie na realizację projektu, który składa się części inwestycyjnej i nieinwestycyjnej, a nie na bieżącą działalność przedsiębiorstwa, więc nie może być uznany za dokument potwierdzający zabezpieczenie wkładu własnego.

 

9. Czy uchwała intencyjna dotycząca zabezpieczenia środków na inwestycje oraz uchwała intencyjna dotycząca upoważnienia na zaciąganie zobowiązań wykraczających poza dany rok budżetowy mogą być zawarte w jednej uchwale intencyjnej, w której odpowiednie paragrafy będą określały zabezpieczenia środków na inwestycje oraz na wydatki nieinwestycyjne? Czy jeżeli wnioski będą składane przez kilku wnioskodawców, dla których wkład własny będzie określony w uchwale intencyjnej to, czy wystarczy jedna uchwała czy mają one być przygotowane osobno dla każdego z wnioskodawców?

Wnioskodawca musi wykazać zabezpieczenie dla części inwestycyjnej i nieinwestycyjnej projektu dotyczące okresu wdrażania projektu z podziałem kwot na poszczególne lata. Nie wskazujemy, czy ma być to zabezpieczone  w jednym, czy dwóch dokumentach, ale mają być spełnione niżej podane warunki.

Jeśli wniosek składa kilku wnioskodawców, to bardziej właściwe byłoby przedstawienie uchwały intencyjnej osobno dla każdego z wnioskodawców. Przedstawienie jednej uchwały dla kilku wnioskodawców jest możliwe, jednak jasno musi wynikać z tego dokumentu zabezpieczenie środków na każdy projekt (kwoty zabezpieczenia na poszczególne lata z podziałem na inwestycyjne i nieinwestycyjnej wydatki muszą być jednoznacznie przypisane do projektu).

 

10. Czy zabezpieczenie środków własnych może być w formie promesy wystawionej przez instytucję finansową, czy musi być to zabezpieczenie uzyskane od banku?

Dopuszczalna jest jedynie promesa uzyskana z banku.

 

11. Czy istnieje możliwość zabezpieczenia wkładu własnego gwarancją ubezpieczeniową na kwotę tego wkładu - czy gwarancja będzie dokumentem wystarczającym potwierdzającym naszą gotowość do realizacji projektów o których dofinansowanie aplikujemy?

Gwarancja ubezpieczeniowa nie może być również uznana za potwierdzenie zabezpieczenia wkładu własnego, gdyż stanowi ona jedynie zobowiązanie gwaranta do zapłaty określonej w gwarancji kwoty. W dokumencie potwierdzającym zabezpieczenie środków na współfinansowanie musi być poda nazwa zadania (tytuł projektu) oraz kwota zabezpieczenia z podziałem na poszczególne lata oraz wydatki inwestycyjne i nieinwestycyjne -dokument musi być jasno powiązany z projektem. Gwarancja ubezpieczeniowa jest tylko forma gwarancji zapłaty (nie wskazuje ww. szczegółów)

 

12. Czy środki zablokowane na rachunku bankowym, do których bank wystawi dokument potwierdzający ich zablokowanie celem zabezpieczenia wkładu własnego w konkursie na dofinansowanie z MF EOG i NMF 2009-2014, mogą stanowić potwierdzenie posiadania tego wkładu własnego?

Katalog jest zamknięty, a taki dokument nie jest przewidziany.

 

13. Czy dokumentem potwierdzającym zabezpieczenie środków na współfinansowanie projektu może być Wieloletnia Prognoza Finansowa zamiast Wieloletniego Planu Inwestyjnego?

Jeśli dla przedsięwzięć wieloletnich odpowiednikiem Wieloletniego Planu Inwestycyjnego, jest Wieloletnia Prognoza Finansowa, o której mowa w ustawie o finansach publicznych, to może ona być dokumentem potwierdzającym zabezpieczenie środków na współfinansowanie projektu.

 

 

KONTRAKT Z NFZ

1. Jakiego okresu dotyczy kontrakt z NFZ?

Wymóg posiadania kontraktu z NFZ dotyczy okresu składania wniosku, realizacji projektu oraz okresu trwałości projektu. 

 

2. Czy będzie jakaś konsekwencja faktu,  jeśli  beneficjent w okresie realizacji projektu lub utrzymania trwałości nie otrzyma kontraktu z NFZ?

Brak kontraktu z NFZ będzie oznaczał, że beneficjent nie spełnia warunku funkcjonowania w publicznym systemie finansowania ochrony zdrowia wskazanego w Programie.  Jeśli kontrakt wygaśnie w okresie wdrażania lub trwałości projektu, to zwracana jest część środków lub może być rozwiązana umowa, chyba że beneficjent udowodni w inny sposób, że funkcjonuje w publicznym systemie finansowania.

 

3. Czy NZOZ, którego główną działalność stanowi opieka długoterminowa finansowana w 100% z NFZ, a który osiąga przychody z usług komercyjnych może ubiegać się o dofinansowanie w Programie PL07?

Fakt, że podmiot aplikujący (NZOZ) świadczy usługi komercyjne i osiąga z tego przychody, pod warunkiem, że nie są one związane z przedmiotem wniosku aplikacyjnego, nie jest powodem jego wykluczenia z aplikowania do programu, jednak pod warunkiem, że nie są one w żaden sposób związane z przedmiotem projektu, zarówno w okresie wdrażania jak i utrzymania trwałości. Niedochowanie tego warunku będzie skutkować utratą lub zwrotem otrzymanego dofinansowania.

 

4. Co oznacza wymóg posiadania kontraktu z oddziałem wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia w celu wykazania przez wnioskodawcę funkcjonowania w publicznym systemie ochrony zdrowia?

Zgodnie z dokumentacją programową, w przypadku podmiotów prowadzących działalność leczniczą niezbędne jest funkcjonowanie w publicznym systemie ochrony zdrowia, tj. posiadanie kontraktu z oddziałem wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia lub posiadanie innej podstawy udzielania świadczeń w ramach publicznego systemu ochrony zdrowia na świadczenia w rodzaju odpowiadającemu zakresowi projektu. Wymóg ten w przypadku kontraktu z wojewódzkim oddziałem NFZ oznacza, że wnioskodawca posiada kontrakt w rodzaju odpowiadającym tej części działalności wnioskodawcy, w ramach której planuje realizację projektu. Przykładowo, w przypadku chęci realizacji projektu na oddziale szpitalnym zlokalizowanym w danym województwie, należy posiadać kontrakt w rodzaju „lecznictwo szpitalne” zawarty z właściwym dla terenu objętego planowanym projektem oddziałem wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia.

Natomiast w przypadku chęci złożenia wniosku aplikacyjnego zawierającego działania obejmujące działalność leczniczą przez uprawnionego wnioskodawcę innego niż podmioty prowadzące działalność leczniczą oraz domy pomocy społecznej, należy pamiętać, że wsparcie może zostać udzielone jedynie na rzecz działalności niegospodarczej wnioskodawcy. Jeżeli taki wnioskodawca jest podmiotem tworzącym (organem założycielskim) podmiotu prowadzącego działalność leczniczą, który będzie realizatorem projektu, to ten podmiot prowadzący działalność leczniczą musi posiadać kontrakt z oddziałem wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia lub inną podstawę udzielania świadczeń w ramach publicznego systemu ochrony zdrowia na świadczenia w rodzaju odpowiadającemu zakresowi projektu. Jednak możliwa jest również sytuacja, w której wyżej opisany uprawniony wnioskodawca inny niż podmioty prowadzące działalność leczniczą oraz domy pomocy społecznej nie jest organem założycielskim podmiotu prowadzącego działalność leczniczą, ale w trakcie realizacji projektu dokona wyboru realizatora zadań z zakresu działalności leczniczej.

 

Dla ułatwienia zamieszczamy poniżej wyciąg z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 81, poz. 484), zgodnie z którym przedmiotem umów jest udzielanie świadczeń w następujących rodzajach:

1)     podstawowa opieka zdrowotna;

2)     ambulatoryjna opieka specjalistyczna;

3)     leczenie szpitalne;

4)     opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień;

5)     rehabilitacja lecznicza;

6)     świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej;

7)     leczenie stomatologiczne;

8)     lecznictwo uzdrowiskowe;

9)     pomoc doraźna i transport sanitarny;

10)    profilaktyczne programy zdrowotne;

11)    świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie;

12)    zaopatrzenie w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi oraz środkami pomocniczymi;

13)    programy zdrowotne;

14)    ratownictwo medyczne;

15)    opieka paliatywna i hospicyjna.

 

Jednocześnie przypominamy, że we wniosku aplikacyjnym należy opisać szczegółowo źródło finansowania świadczeń zdrowotnych (np. kontrakt z NFZ), zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku aplikacyjnego. Wymagane jest dokładne podanie, jaki zakres świadczeń stanowi przedmiot umowy o finansowanie świadczeń ze środków publicznych, zarówno pod względem zawartości umowy, jak i rodzaju (np. opis procedur zawartych w kontrakcie wraz ze wskazaniem rodzaju – zgodnie z powyższą listą) wraz z uzasadnieniem, że posiadana umowa jest w rodzaju odpowiadającemu zakresowi projektu.

 

 

ODPŁATNOŚĆ W PROJEKCIE

 

1. W Programie jest mowa o nieodpłatności usług świadczonych w ramach projektu.  Natomiast zgodnie z art. 18 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych osoba przebywająca w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym ponosi koszty wyżywienia  i zakwaterowania zgodnie z wysokością wyliczoną wg. postanowień ww. ustawy. Czy w tej sytuacji taka opłata może być pobierana?

Zasada nieodpłatności w projekcie dotyczy świadczenia usług leczniczych dla grupy osób objętej projektem. Koszty wyżywienia i zakwaterowania powinny być ponoszone zgodnie z zapisami obowiązującego prawa krajowego.

 

2. Czy można uzyskiwać przychody z projektu w trakcie jego realizacji jaki i w okresie jego trwałości?

Zgodnie z Podręcznikiem Wnioskodawcy - Zasadami przygotowania wniosku i udziału w konkursie: „W ramach Programu jedynie projekty o charakterze niekomercyjnym będą kwalifikowały się do uzyskania wsparcia" (pkt 4.2 Podręcznika) oraz „Projekty realizowane w ramach Programu nie będą generowały przychodu. Świadczenia planowane w ramach projektów będą udzielane bez stosowania praktyk dyskryminujących wobec beneficjentów końcowych oraz bez pobierania od nich opłat." (pkt 7.8 Podręcznika). Ponadto, wnioskodawcy, dla których wsparcie mogłoby stanowić pomoc publiczną zostaną odrzuceni z udziału w konkursie na etapie oceny formalnej (pkt 4.4 Podręcznika).

 

Wymóg ten oznacza, że beneficjent projektu nie może uzyskiwać korzyści materialnych w wyniku realizacji projektu (m.in. pobierać opłat od beneficjentów końcowych). Jednocześnie za wydatki kwalifikowalne w ramach projektów uznane będą koszty faktycznie poniesione przez beneficjenta, które m.in.: nie są finansowane z innych środków czy w ramach innych funduszy (zasada zakazu podwójnego finansowania), tzn. beneficjent nie może rozliczyć danego wydatku (np. kosztu badań) w ramach realizacji projektu i jednocześnie kontraktu z NFZ. Koszty badań przewidzianych w budżecie projektu rozliczamy w projekcie. Wymóg posiadania kontraktu z NFZ potwierdza funkcjonowanie w publicznym systemie ochrony zdrowia przez podmiot ubiegający się o uzyskanie dofinansowania (pkt 4.4 Podręcznika).

 

Domy pomocy społecznej, aby spełnić kryterium kwalifikowalności w ramach programu, muszą funkcjonować w ramach publicznego systemu pomocy społecznej, tj. być prowadzonymi przez jednostkę samorządu terytorialnego lub realizować działania zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego w momencie aplikowania o środki, przez cały okres realizacji projektu oraz w okresie zachowania trwałości po zakończeniu projektu. Jednocześnie beneficjent zobowiązany jest do przestrzegania obowiązującego krajowego jak i unijnego porządku prawnego (m.in. zapisy art. 60 Ustawy o pomocy społecznej o odpłatności pobytu w domu pomocy społecznej). Wymóg niegenerowania przychodów oraz realizacji działań bez stosowania praktyk dyskryminujących wobec beneficjentów końcowych oraz bez pobierania od nich opłat dotyczy świadczeń planowanych do realizacji w ramach projektu np. szkoleń personelu, korzystania z zakupionego sprzętu.

 

Zarówno w okresie realizacji projektu jak i trwałości projektu podmiot nie może uzyskiwać korzyści/przysporzenia majątkowego w wyniku realizacji projektu, oznacza to m.in. brak możliwości komercyjnego wykorzystywania nabytej w projekcie infrastruktury. Działanie takie byłoby sprzeczne z celami Programu Operacyjnego i mogłoby skutkować zwrotem całości lub części dofinansowania. Kwestia ta zostanie uregulowana w umowie w sprawie projektu oraz będzie rozpatrywana dla każdego projektu indywidualnie z uwzględnieniem jego specyfiki.

 

 

FINANSE/ROZLICZENIE W PROJEKCIE/ZASADY WDRAŻANIA PROJEKTU

 

 

1. Czy należy sporządzać osobny budżet kosztów ponoszonych przez wnioskodawcę i Partnera?

Budżet kosztów partnera musi być ujęty jako element szczegółowego budżetu projektu dołączanego do wniosku aplikacyjnego. Dodatkowo, postanowienia dotyczące ustaleń finansowanych między wnioskodawcą i partnerem, w tym m.in. postanowienia, które z wydatków partnera mogą podlegać refundacji z budżetu projektu muszą być zawarte w umowie partnerskiej. Beneficjent rozlicza się z całości kosztów projektu, zarówno z kosztów własnych, jak i kosztów partnera, ujmując kwoty wydatków za dany okres we wniosku o płatność.

 

2. Czy koszty zarządzania osób zaangażowanych w realizacje projektu (np. koszty zarządzania) muszą być rozliczane na podstawie umowy o pracę, czy mogą być rozliczane na podstawie umowy zlecenie?

W ramach projektów można zatrudniać osoby obsługujące projekt (koszty zarządzania) zarówno na podstawie umowy o pracę, jak i innych umów cywilnoprawnych. Należy jednak pamiętać, że kwalifkowalne jest tylko wynagrodzenie dotyczące zadań bezpośrednio związanych z projektem.

 

3. Czy dla rozliczenia czasu pracy pracownika zatrudnionego na umowę o pracę (etat) a czasowo oddelegowanego do realizacji projektu należy stosować kartę pracy?

W przypadku jeśli pracownik oddelegowany jest w pełnym wymiarze czasu pracy - wówczas wystarczy zmiana zakresu obowiązków, w przypadku jeśli pracownik oddelegowany jest tylko w części swojego wymiaru czasu pracy - wtedy konieczna jest karta czasu pracy. Wymagane jest również udokumentowanie obecności w pracy np. miesięczna lista obecności.

 

4. Czy podatek VAT jest kosztem kwalifkowalnym?

Podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym tylko, jeśli przepisy prawa uniemożliwiają beneficjentowi jego odzyskanie – w przeciwnym razie jest on kosztem niekwaflikowalnym. Wnioskodawca składa przy wniosku aplikacyjnym oświadczenie o kwalifkowalności VAT.

 

5. Czy w planowanym budżecie wniosku aplikacyjnego należy podawać koszty w kwotach netto czy brutto?

W budżecie wniosku aplikacyjnego należy podawać koszty w kwotach brutto, o ile koszt podatku VAT kwalifikuje się do współfinansowania w ramach Programu. W sytuacji gdy VAT jest kosztem niekwalifkowalnym, ponieważ beneficjent może go odzyskać, we wniosku aplikacyjnym należy podać kwoty netto jednocześnie umieszczając w uwagach informację o niekwalifkowalności VAT oraz kwocie wydatków

 

6. Czy przekazanie środków przez JST (organ założycielski) dotacji na realizację projektu w ramach NMF i EOG można zakwalifikować jako przekazanie środków publicznych z przeznaczeniem na realizację projektów finansowanych z udziałem innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi na zasadach określonych w odrębnych przepisach, o czy mowa w art. 114 ust. 1 pkt 4 ustawy o działalności leczniczej?

Zgodnie z brzmieniem przepisu artykułu 55 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 114 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 652), samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może uzyskiwać środki publiczne  z przeznaczeniem na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
lub niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), lub innych niż wymienione środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Mając na uwadze fakt, iż zgodnie z definicją „środków publicznych” zawartą w przepisie art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) środki przeznaczone na realizację projektów w ramach MF EOG i NMF 2009-2014 należą do grupy niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), przekazanie dotacji przez jednostkę samorządu terytorialnego jest możliwe. Kwestie odnoszące się do zasad przekazywania środków publicznych podmiotom wykonującym działalność leczniczą zostały uregulowane w dziale V  ustawy o działalności leczniczej– tj. w art. 114-116. Artykuł 115 ust. 3 ustawy o działalności leczniczej wskazuje podmioty, które mogą przekazać środki publiczne (także w formie dotacji), wśród nich wymieniona jest również jednostka samorządu terytorialnego

 

7. Czy wymagane jest posiadanie oddzielnego rachunku bankowego na potrzeby projektu?

Tak, beneficjent jest obowiązany otworzyć oddzielny rachunek bankowy na potrzeby projektu, a jego numer będzie podany w umowie w sprawie projektu.

 

8. Czy jest możliwe przekazywanie Partnerowi transz zaliczkowych? Czy ewentualnie nagromadzone odsetki powinny być także zwrócone na konto Operatora?

Operator przekazuje środki z grantu MF EOG i NMF  na rachunek beneficjenta wskazany w umowie w sprawie projektu. Kwestia sposobu regulowania płatności między beneficjentem i partnerem musi być uregulowana w umowie partnerskiej.

Należy jednak pamiętać, że w ramach Programu rozliczeniu podlegają jedynie wydatki rzeczywiście poniesione. Zatem rozliczenie zaliczki może nastąpić dopiero przy rozliczeniu płatności końcowej za usługę lub dostawę. Odsetki ze środków MF powinny zostać zwrócone na konto Operatora.

 

9. W jaki sposób należy rozliczać koszty pośrednie w ramach Programu?

Metoda obliczania kosztów pośrednich i ich maksymalna wysokość jest określona w umowie w sprawie projektu. Metoda obliczania kosztów pośrednich Partnera projektu jest określona w Umowie Partnerskiej zawartej między Beneficjentem a Partnerem projektu. W ramach Programu istnieją dwie możliwości rozliczania kosztów pośrednich:

a)      na podstawie rzeczywistych kosztów pośrednich beneficjenta i partnerów projektu, którzy posiadają system księgowości analitycznej do określania kosztów pośrednich wskazanych powyżej,

b)      beneficjent i partnerzy projektu mogą zdecydować się na ryczałt w wysokości do 20% całkowitych bezpośrednich kosztów kwalifikowanych z wyłączeniem bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na podwykonawstwo i kosztów zasobów udostępnionych przez strony trzecie, których nie wykorzystuje się na terenie kraju beneficjenta.

 

10. Jak określić, które wydatki są wydatkami inwestycyjnymi?

 Za wydatki inwestycyjne uznaje się wszelkiego rodzaju wydatki, które dotyczą nabycia, amortyzacji lub leasingu sprzętu lub inwestycji w nieruchomość w wartości jednostkowej powyżej 3 500 PLN. Jednak w sytuacji, gdy zgodnie z polityką rachunkowości danego podmiotu inwestycja poniżej 3500 PLN jest klasyfikowana jako wydatek inwestycyjny to wnioskodawca powinien działać w zgodzie z obowiązującymi przepisami - jednak zasada ta nie dotyczy sytuacji przeciwnej tj. każda inwestycja o wartości 3500 PLN lub powyżej tej kwoty będzie traktowana w Programie PL07 jako wydatek inwestycyjny.

 

11. Czy kwotę rezerwy należy podzielić na część inwestycyjną i nieinwestycyjną ? Czy ma to wpływ na udział inwestycji w całości kosztów projektu?

W szczegółowym budżecie wartość rezerwy nie musi zawierać odniesienia do kategorii wydatków (w kolumnie działanie inwestycyjne/nieinwestycyjne można wpisać „nie dotyczy”). Na etapie wdrażania należy jednak pamiętać o tym, że zwiększanie wartości działań z rezerwy nie może spowodować przekroczenia obowiązujących limitów nałożonych na np. wydatki inwestycyjne czy koszty zarządzania projektem.   

 

 

 

 

 

 

 

 

PDF
DRUKUJ
POWRÓT
ZGŁOŚ
NIEŚCISŁOŚĆ
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
mapa projektów.jpg
Dialog społeczny - wybrane logo..jpg
Konkurs_POWER_Pielęgniarki.jpg
Pielegniarstwo i położnictwo.jpg
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
grafika
Wprowadzono: 25-05-2016
Ministerstwo Zdrowia
Ilość fotografii: 7