eeagrants.jpg
blank.jpg
blank.jpg
logo2013_prawa.jpg
MF2013-2b.jpg
               
FAQ - PL13
Wprowadzono: 08-05-2014 | Ministerstwo Zdrowia
grafika

WNIOSKODAWCY


 1. Jakie podmioty mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu"?

  • Ministerstwo Zdrowia (Departament Ubezpieczenia Zdrowotnego) - projekt predefiniowany,
  • Wybrane powiaty - w ramach ograniczonego konkursu. Powiaty uprawnione do składania wniosków są wskazane w załączniku nr 3 do ogłoszenia o naborze.

 

2. Kto może realizować projekt?

Podmiotami kwalifikowalnymi do udziału w ograniczonym naborze wniosków są powiaty wskazane w załączniku nr 3 do ogłoszenia o naborze. Stroną umowy w sprawie projektu z Ministrem Zdrowia jest zatem powiat, który może samodzielnie realizować całość przewidzianych w projekcie zadań. Niemniej możliwe są również następujące sytuacje:

 

a) zlecenie realizacji części lub całości zadań merytorycznych innej jednostce samorządu terytorialnego.

Zlecenie takie może mieć miejsce tylko w stosunku do innego powiatu, który jest partnerem w projekcie lub w stosunku do gminy znajdującej się na terenie powiatu. W przypadku takim musi zostać zawarte porozumienie.

Porozumienie z powiatem-partnerem w projekcie, oprócz  konieczności spełnienia wymogów wskazanych pkt 4.6.3 Podręcznika, musi mieć również podstawę w przepisach Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Również porozumienie z gminą musi zostać zawarte na podstawie Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Wówczas podmiot, któremu beneficjent przekazał realizowanie działań, faktycznie prowadzi wszystkie działania, niemniej stroną do współpracy z Operatorem Programu oraz podmiotem realizującym wszystkie zobowiązania sprawozdawcze beneficjenta jest wciąż powiat, z którym  Minister Zdrowia podpisał umowę w sprawie projektu.

 

b) zlecanie części zadań w postaci usług medycznych podmiotom, dla których powiat jest podmiotem tworzącym w rozumieniu Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Podstawą takiego zlecenia zadań musi być porozumienie zawarte między powiatem a podmiotem prowadzącym działalność leczniczą, dla których powiat jest podmiotem tworzącym w rozumieniu Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Pozostałe działania realizowane są przez powiat, który jest stroną do współpracy z Operatorem Programu oraz podmiotem realizującym wszystkie zobowiązania sprawozdawcze.  Beneficjenta jest wciąż powiat, z którym  Minister Zdrowia podpisał umowę w sprawie projektu.

 

c) zlecanie zadań innym podmiotom.

Powiat może przekazać realizację działań przewidzianych w projekcie innym podmiotom. Podstawą przekazania muszą być przepisy Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych lub w przypadkach, gdy ww. ustawa nie ma zastosowania zapisy Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie udzielania zamówień w ramach Mechanizmu Finansowego EOG 2009-2014 oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014, do których nie ma zastosowania ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

 

 

Z uwagi na liczne zapytania wnioskodawców Programu PL13, w sprawie zdefiniowania zakresu prac zlecanych poszczególnym kategoriom podmiotów wskazanych w punkcie 8 Podręcznika Wnioskodawcy, pragniemy poinformować, że: 

 

a) inna jednostka samorządu terytorialnego, będąca partnerem w projekcie lub gmina leżąca na terenie powiatu - Beneficjenta, może realizować wszystkie działania merytoryczne w ramach projektu, w tym związane z przeprowadzeniem programu profilaktyki/promocji zdrowia,  informacją i promocją oraz zarządzaniem projektem;

 

b) jednostka, dla której powiat - Beneficjent jest podmiotem tworzącym, w rozumieniu Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, może wykonywać działania tylko w zakresie świadczenia usług medycznych; 

 

c) jednostki wybrane do realizacji zadań na podstawie Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych lub Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie udzielania zamówień w ramach Mechanizmu Finansowego EOG 2009-2014 oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014, do których nie ma zastosowania ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, mogą realizować poszczególne działania w projekcie, np. w zakresie usług medycznych czy kampanii informacyjno - promocyjnej. Natomiast, niedopuszczalne jest przekazanie do realizacji podmiotom innym niż wymienione w pkt a, całości zadań merytorycznych.

 

W każdym z ww. przypadków stroną do współpracy z Operatorem Programu, odpowiadającą za realizację projektu oraz wszystkie zobowiązania sprawozdawcze jest powiat, z którym  Minister Zdrowia podpisał umowę w sprawie projektu. 

 

 

3. Czy przy zlecaniu zadań w projekcie innym podmiotom można stosować łącznie  elementy różnych scenariuszy opisanych w punkcie 2 ?

Tak, podmiot może zastosować wszystkie dostępne scenariusze dotyczące zlecenia zadań.

 

 

4. Czy projekt realizowany w partnerstwie powiatów, z których jeden jest wnioskodawcą musi dotyczyć powiatu wnioskodawcy, czy może dotyczyć obszaru obu powiatów?

 

Projekt realizowany w partnerstwie powiatów może być realizowany zarówno na obszarze powiatu wnioskodawcy, jak i partnera. W przypadku chęci realizacji projektu w partnerstwie z innym uprawnionym do wzięcia udziału w konkursie powiatem, niezbędne jest, aby program promocji zdrowia i/lub profilaktyki chorób dotyczył jednego zidentyfikowanego obszaru problemowego i był wspólny dla obu powiatów. Partnerzy nie muszą być uprawnieni do wzięcia udziału w konkursie w ramach tego samego SMR, jednakże przeprowadzona analiza potrzeb zdrowotnych w etapie I Modelu oceny potrzeb zdrowotnych, która może być dokonana zarówno dla obu powiatów razem, jak i dla każdego oddzielnie, musi doprowadzić do zidentyfikowania oraz wyboru tego samego obszaru problemowego oraz tej samej grupy docelowej na terenie obu powiatów.

 

 

 

5. Czy jest wskazany katalog zadań, które można zlecać innym podmiotom w oparciu o przepisy Ustawy Prawo Zamówień Publicznych?

Nie, wnioskodawca może zlecić każde zadanie innemu podmiotowi. Należy jednak pamiętać, że to powiat jest stroną umowy z Operatorem Programu i wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe i terminowe wdrożenie i rozliczenie projektu.

 

 

6. Czy można zlecać realizację  zadań w projekcie organizacji pozarządowej?

Tak, ale zlecenie zadań jest możliwe w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r prawo zamówień publicznych lub Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie udzielania zamówień w ramach MF EOG  i NMF 2009-2014 do których nie ma zastosowania ustawa z dnia 29 stycznia 2004 - Prawo zamówień publicznych.

 

 

DZIAŁANIA KWALIFKOWALNE W RAMACH PROGRAMU PL13

 


1. Jakie działania można uznać za kwalifikowalne?

W ramach programu można uznać za kwalifikowalne działania dotyczące realizacji kompleksowych programów promocji zdrowia i/lub profilaktyki chorób dla społeczności lokalnej.

Projekty pilotażowe muszą być przygotowane na podstawie wypracowanego w ramach projektu predefiniowanego modelu oceny potrzeb zdrowotnych (załącznik nr 1 do ogłoszenia o naborze) oraz modelu programu promocji zdrowia i/lub profilaktyki chorób (załącznik nr 2 do ogłoszenia o naborze).

 

 

ZASADY UDZIAŁU W KONKURSIE DO PROGRAMU/WYTYCZNE PROGRAMOWE


1. Ile wniosków dotyczących różnych projektów może złożyć jeden wnioskodawca w ramach naboru?

Każdy ze wskazanych w załączniku nr 3 do ogłoszenia podmiotów może złożyć tylko jeden wniosek. Jednocześnie, dany podmiot może być partnerem w nieograniczonej liczbie wniosków.

 

2. Czy można złożyć wniosek na projekt, który jest już realizowany?

Należy mieć na uwadze,  że projekt musi być oparty o przedstawiony w ogłoszeniu do programu model oceny potrzeb zdrowotnych oraz model programu promocji zdrowia i/lub profilaktyki chorób. Zatem nie można składać wniosku na projekt już realizowany.

 

3. Jakie są daty kwalifikowalności wydatków w ramach Programu?

W przypadku projektów konkursowych okres kwalifikowalności wydatków zostanie określony w umowie w sprawie projektu podpisanej pomiędzy wnioskodawcą a Operatorem Programu. Końcowa data kwalifikowalności projektów konkursowych nie może zostać określona na termin późniejszy niż 30 kwietnia 2016 r.

 

4. Czy wymagamy dla programów profilaktycznych realizowanych przez powiat w ramach Programu PL13 uzyskania akceptacji Agencji Ochrony Technologii Medycznych wymaganej zapisami ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych?

Nie, na etapie aplikowania wnioskodawcy przedstawiają tylko załączniki przedstawione w Instrukcji wypełniania wniosku aplikacyjnego.

Ponieważ są to projekty pilotażowe oparte o modele wypracowane w Programie PL13 nie jest wymagane również na etapie wdrażania uzyskania akceptacji AOTM.

 

5. Jaka powinna być rola powiatu partnera?

Operator Programu nie wskazuje zakresu zadań partnera projektu.

 

6. Czy możliwe jest posiadanie partnera z kraju innego niż z państwa darczyńcy i czy koszty takiego partnerstwa są kwalifkowalne? Czy są jakieś ograniczenia odnośnie podmiotowości partnera?

Przedsięwzięcia w ramach niniejszego konkursu mogą być realizowane jako projekty partnerskie z podmiotami z Polski i Norwegii.

Kwalifikowalnymi partnerami norweskimi są jednostki samorządu terytorialnego (ang. municipality)/hrabstwa (ang. county authorities) jak również organizacje pozarządowe, jednostki edukacyjne (uniwersytety, college)  i instytucje badawcze, które funkcjonują w obszarze ochrony zdrowia.

Natomiast partnerami z Polski mogą być wyłącznie inne powiaty znajdujące na liście stanowiącej załącznik nr 3 do ogłoszenia.

Warunkiem uznania wydatków partnera za kwalifkowalne jest podpisanie umowy partnerskiej między wnioskodawcą i partnerem sporządzonej wg wytycznych Operatora Programu.

 

7. Czy partnerstwo w projekcie jest dodatkowo punktowane?

Nie, nie ma dodatkowych punktów za partnerstwo.

Niemniej partnerstwo w projekcie może przyczynić się do zwiększenia jakości projektu poprzez zwiększenie jego wartości merytorycznej oraz ułatwić jego wdrożenie poprzez wykorzystanie doświadczenia i wiedzy partnera.

 

8. Jak jest poziom dofinansowania dla projektu?

Poziom dofinansowania dla wszystkich beneficjentów stanowi 100% kosztów kwalifikowalnych projektu. Dofinansowanie zostanie przyznane w PLN.

 

 9. Jaka jest minimalna i maksymalna wartość projektu?

Minimalna wartość całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu to PLN 1 263 240, tj. EUR 300 000.

Maksymalna wartość całkowitych wydatków kwalifkowalnych projektu to PLN 4 210 800, tj. EUR 1 000 000.

 

10 Czy projekty mogą generować dochód?

Projekty ubiegające się o dofinansowanie z Programu nie mogą generować dochodu.

Nie ma możliwości komercyjnego wykorzystania rezultatów projektu.

 

 

 

MODEL OCENY POTRZEB ZDROWOTNYCH/MODEL PROGRAMU PROMOCJI ZDROWIA I/LUB PROFILAKTYKI CHORÓB

 

1. Co należy rozumieć pod pojęciem „przyczyny zewnętrzne"?

Kategoria „przyczyny zewnętrzne" na podstawie, której powiat został zakwalifikowany do udziału w konkursie zgodnie z  Międzynarodową statystyczną klasyfikacją chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10 - rewizja 10) obejmuje następujące pojęcia: wypadki, zamierzone samouszkodzenie, napaść, zdarzenie o nieokreślonym zamiarze, uznana interwencja prawna i działania wojenne, powikłania opieki medycznej i chirurgicznej, następstwa zewnętrznych powodujących zachorowania i zgon, dodatkowe czynniki związane z przyczynami zachorowania i zgonu sklasyfikowane gdzie indziej. W przypadku wyboru, w ramach oceny potrzeb zdrowotnych (etap I) obszaru problemowego związanego z „przyczynami zewnętrznymi", w ramach kolejnego etapu analizy (etap II) wnioskodawca może skupić się na bardziej szczegółowo określonej przyczynie umieralności w danej kategorii np. wyłącznie na wypadkach.

 

2. Jak należy dokonać wyboru obszaru problemowego, w ramach którego realizowany będzie program promocji zdrowia i/lub profilaktyki chorób.

 

Powiat, który został zakwalifikowany do udziału w konkursie w etapie I Modelu oceny potrzeb zdrowotnych obowiązkowo, niezależnie od faktu, z jakiego powodu jest uprawniony do wzięcia udziału w konkursie, dokonuje analizy wszystkich podanych przez NIZP - PZH standaryzowanych wskaźników umieralności (SMR) w latach 2009-2011 w kategorii: umieralność ogółem, nowotwory złośliwe ogółem, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, choroby układu trawiennego, przyczyny zewnętrzne. Przeprowadzona analiza musi doprowadzić do wyboru jednego obszaru priorytetowego.

 

Powiat może również przedstawić dane własne dotyczące umieralności i chorobowości (statystycznie wiarygodne). Na podstawie analizy SMR oraz biorąc pod uwagę inne dostępne dane (w szczególności zalecane przez MZ: chorobowość szpitalna, przyczyny orzekania o niezdolności do pracy/dezaktywizacji zawodowej) powiat dokonuje wyboru jednego obszaru priorytetowego, np. choroby układu krążenia.

 

SMR, na podstawie którego powiat został zakwalifikowany do udziału w konkursie należy potraktować priorytetowo, jednakże analiza danych może doprowadzić do wyboru obszaru priorytetowego w ramach innej kategorii niż ta, na podstawie której dany powiat został zakwalifikowany do udziału w konkursie (spośród kategorii: nowotwory złośliwe ogółem, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, choroby układu trawiennego, przyczyny zewnętrzne).

Zgodnie z modelem oceny potrzeb zdrowotnych w sytuacji, gdy dany powiat prowadzi już lub zamierza prowadzić finansowane ze środków własnych lub innych zewnętrznych źródeł działania w obszarze priorytetowym, wskazanym na podstawie analizy SMR, dopuszcza się wybór innego obszaru niż pierwszy wynikający z analizy SMR (np. na podstawie analizy SMR powiat uprawniony jest do wzięcia udziału w konkursie z uwagi na wysoką umieralność z powodu chorób układu krążenia, jednakże w tym obszarze powiat realizuje już inne programy/projekty/działania/interwencje lub posiada aktualne dane wskazujące na polepszanie się sytuacji zdrowotnej we wspomnianym obszarze lub znaczne pogorszenie się sytuacji w innym obszarze).

Ponadto, powiat przedstawia analizę społeczno-ekonomiczną swojej populacji, biorąc pod uwagę czynniki, które mają lub mogą mieć potencjalnie wpływ na stan zdrowia mieszkańców powiatu, w szczególności: demografia, dochody, stopa zatrudnienia, poziom ubóstwa, warunki mieszkaniowe, struktura przemysłu lub innych istotnych dla powiatu gałęzi gospodarki (rolnictwo, turystyka).

 

W przypadku, gdy dany powiat jest uprawniony do wzięcia udziału w konkursie z uwagi na standaryzowany wskaźnik umieralności (SMR) w latach 2009-2011 w co najmniej dwóch kategoriach spośród następujących: nowotwory złośliwe ogółem, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, choroby układu trawiennego, przyczyny zewnętrzne, w I etapie oceny potrzeb zdrowotnych należy dokonać analizy danych tak, aby doprowadzić do wyboru jednego obszaru priorytetowego (w ramach kategorii: nowotwory złośliwe ogółem, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, choroby układu trawiennego, przyczyny zewnętrzne).

 

W przypadku, gdy dany powiat jest uprawniony do wzięcia udziału w konkursie z uwagi na wskaźnik umieralność ogółem oraz jeden lub więcej SMR w kategorii: nowotwory złośliwe ogółem, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, choroby układu trawiennego, przyczyny zewnętrzne, w I etapie oceny potrzeb zdrowotnych należy dokonać analizy danych tak, aby doprowadzić do wyboru jednego obszaru priorytetowego (w ramach kategorii: nowotwory złośliwe ogółem, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, choroby układu trawiennego, przyczyny zewnętrzne).

 

W przypadku, gdy dany powiat jest uprawniony do wzięcia udziału w konkursie wyłącznie z uwagi na wskaźnik umieralność ogółem, powiat dokonuje analizy potrzeb zdrowotnych na podstawie danych przekazanych przez NIZP - PZH oraz biorąc pod uwagę inne dostępne dane w celu wyboru jednego obszaru priorytetowego. Przeprowadzona analiza musi doprowadzić do wyboru obszaru priorytetowego spośród kategorii: nowotwory złośliwe ogółem, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, choroby układu trawiennego, przyczyny zewnętrzne.

 

W przypadku chęci realizacji projektu w partnerstwie z innym uprawnionym do wzięcia udziału w konkursie powiatem, niezbędne jest, aby program promocji zdrowia i/lub profilaktyki chorób dotyczył jednego zidentyfikowanego obszaru problemowego. Partnerzy nie muszą być uprawnieni do wzięcia udziału w konkursie w ramach tego samego SMR, jednakże przeprowadzona analiza potrzeb zdrowotnych w etapie I Modelu oceny potrzeb zdrowotnych musi doprowadzić do zidentyfikowania oraz wyboru tego samego obszaru problemowego oraz tej samej grupy docelowej na terenie obu powiatów.

 

 

Reasumując:

1. Analiza SMR podanych przez NIZP - PZH w kategorii: umieralność ogółem, nowotwory złośliwe ogółem, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, choroby układu trawiennego, przyczyny zewnętrzne jest obowiązkowa w każdym przypadku, niezależnie od faktu, z jakiego powodu dany powiat został zakwalifikowany do udziału w konkursie, stanowi to podstawę oceny spełnienia kryterium dostępu na etapie oceny merytoryczno - technicznej;

 

2. Powiat może użyć dodatkowych danych np. chorobowość szpitalna, przyczyny orzekania o niezdolności do pracy/dezaktywizacji zawodowej, liczba zgonów, dodatkowe dane udostępnione przez NIZP - PZH w celu wykazania, że program promocji zdrowia i/lub profilaktyki chorób powinien zostać zrealizowany w ramach innego (spośród kategorii: nowotwory złośliwe ogółem, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, choroby układu trawiennego, przyczyny zewnętrzne) obszaru niż ten, na który wskazuje przeprowadzona przez NIZP - PZH analiza SMR w celu zakwalifikowania powiatu do udziału w konkursie;

 

3. Na etapie oceny merytoryczno-technicznej wniosku ekspert z zakresu ochrony zdrowia dokona oceny, czy zawarta we wniosku ocena potrzeb zdrowotnych została przeprowadzona zgodnie z zasadami modelu oceny potrzeb zdrowotnych.

 

Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny w dniu 16 kwietnia br. umieścił szczegółowe dane epidemiologiczne z lat 2009-2011, w celu ułatwienia powiatom przygotowania wniosków aplikacyjnych. Informacje znajdują się pod następującymi adresami:

1.      http://atlas.pzh.gov.pl/K0911/lista_map_K0911.html

2.      http://atlas.pzh.gov.pl/M0911/lista_map_M0911.html

3.      http://atlas.pzh.gov.pl/ALL0911/lista_map_ALL0911.html

 

 

 

 

PROCES OCENY WNIOSKÓW


1. Czy wyznaczenie w projekcie więcej niż jednego wskaźnika wyniku będzie premiowane dodatkowymi punktami podczas oceny?

Nie, Operator Programu w Instrukcji wypełniania wniosku wskazuje na konieczność wypełnienia co najmniej jednego wskaźnika rezultatu. Następnie, dla adekwatnego rezultatu musi zostać zdefiniowany przynajmniej jeden wynik na poziomie projektu. Dla wybranych rezultatu/-ów oraz wyniku/-ów należy wybrać wskaźnik i zdefiniować źródło ich weryfikacji oraz wartość bazową i docelową wskaźników.

 

2. Czy w procedurze odwoławczej w przypadku wniosków składanych w partnerstwie partner jest również uprawniony do składania odwołania?

Nie, odwołanie może składać tylko wnioskodawca, który w projektach partnerskich reprezentuje partnera w relacjach z  Operatorem Programu.

 

3. Czy jest możliwe odwołanie od oceny wniosku aplikacyjnego?

Wnioskodawca może skorzystać z procedury odwoławczej od oceny formalnej i merytoryczno-technicznej. W obydwu przypadkach, tryb odwoławczy jest dwuinstancyjny. W pierwszej kolejności Wnioskodawca składa odwołanie do Operatora Programu. W przypadku negatywnego rozpatrzenia środka odwoławczego przez Operatora Programu, Wnioskodawca może złożyć ponowne odwołanie do Krajowego Punktu Kontaktowego. KPK może podtrzymać decyzję Operatora Programu, bądź skierować wniosek do ponownej oceny. Decyzja KPK jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie.

Nie ma możliwości odwołania od decyzji Komitetu Wyboru Projektów, który zatwierdza listę rankingową projektów po zakończeniu oceny merytorycznej i w  oparciu o art. 6.5. Regulacji w sprawie wdrażania Norweskiego Mechanizmu w uzasadnionych przypadkach ma prawo do jej modyfikacji.

 

 

DOKUMENTACJA APLIKACYJNA/LISTA ZAŁACZNKÓW


1. W jakim języku należy złożyć wniosek aplikacyjny do programu PL13?

Co do zasady wniosek aplikacyjny składa się w języku polskim, jednak niektóre jego elementy należy przygotować w języku angielskim tj.

- streszczenie projektu w części 4.2 formularza aplikacyjnego (Project summary description) oraz 

- dokumenty dotyczące partnera z Norwegii (oświadczenie o kwalifikowalności VAT partnera norweskiego, oświadczenie o kwalifikowalności partnera z Norwegii, list intencyjny/umowa partnerska zawarta z partnerem norweskim-należy przygotować w 2 równoważnych wersjach językowych tj. polskiej i angielskiej).

 

2. Czy w każdym wypadku wymagane jest pełnomocnictwo osoby podpisującej wniosek aplikacyjny?

Jeśli osobą podpisującą wniosek jest osoba statutowo upoważniona do reprezentowania wnioskodawcy, wówczas nie ma potrzeby załączania pełnomocnictwa. W innym przypadku pełnomocnictwo jest wymagane. Szczegółowe informacje w tym zakresie zawiera punkt  14 Oświadczenia i podpis Instrukcji wypełniania wniosku aplikacyjnego.


3. Jakie załączniki dołącza się do wniosku aplikacyjnego do programu?

Do wniosku aplikacyjnego należy załączyć wszystkie wymagane załączniki określone w Instrukcji wypełnienia wniosku aplikacyjnego.

 

 

 ODPŁATNOŚĆ W PROJEKCIE


1. Czy można uzyskiwać przychody z projektu w trakcie jego realizacji jaki i w okresie jego trwałości?

Zgodnie z Podręcznikiem Wnioskodawcy - Projekty realizowane w ramach Programu nie będą generowały dochodu. Świadczenia planowane w ramach projektów będą udzielane bez stosowania praktyk dyskryminujących wobec beneficjentów końcowych oraz bez pobierania od nich opłat (pkt 7.7. Podręcznika).

Wymóg ten oznacza, że beneficjent projektu nie może uzyskiwać korzyści materialnych w wyniku realizacji projektu (m.in. pobierać opłat od beneficjentów końcowych). Jednocześnie za wydatki kwalifikowalne w ramach projektów uznane będą koszty faktycznie poniesione przez beneficjenta, które m.in.: nie są finansowane z innych środków czy w ramach innych funduszy (zasada zakazu podwójnego finansowania), tzn. beneficjent nie może rozliczyć danego wydatku (np. kosztu badań) w ramach realizacji projektu i jednocześnie kontraktu z NFZ. Koszty badań przewidzianych w budżecie projektu rozliczamy w projekcie.

 


FINANSE/ROZLICZENIE W PROJEKCIE/ZASADY WDRAŻANIA PROJEKTU


 1. Czy należy sporządzać osobny budżet kosztów ponoszonych przez wnioskodawcę i Partnera?

 

Budżet kosztów partnera musi być ujęty jako element szczegółowego budżetu projektu dołączanego do wniosku aplikacyjnego. Dodatkowo, postanowienia dotyczące ustaleń finansowanych między wnioskodawcą i partnerem, w tym m.in. postanowienia, które z wydatków partnera mogą podlegać refundacji z budżetu projektu muszą być zawarte w umowie partnerskiej. Beneficjent rozlicza się z całości kosztów projektu, zarówno z kosztów własnych, jak i kosztów partnera, ujmując kwoty wydatków za dany okres we wniosku o płatność.

 

2. Czy koszty zarządzania osób zaangażowanych w realizacje projektu (np. koszty zarządzania) muszą być rozliczane na podstawie umowy o pracę, czy mogą być rozliczane na podstawie umowy zlecenie?

W ramach projektów można zatrudniać osoby obsługujące projekt (koszty zarządzania) zarówno na podstawie umowy o pracę, jak i umów cywilnoprawnych. Należy jednak pamiętać, że kwalifkowalne jest tylko wynagrodzenie dotyczące zadań bezpośrednio związanych z projektem.

 

3. Czy dla rozliczenia czasu pracy pracownika zatrudnionego na umowę o pracę (etat) a czasowo oddelegowanego do realizacji projektu należy stosować kartę pracy?

W przypadku jeśli pracownik oddelegowany jest w pełnym wymiarze czasu pracy - wówczas wystarczy zmiana zakresu obowiązków, w przypadku jeśli pracownik oddelegowany jest tylko w części swojego wymiaru czasu pracy - wtedy konieczna jest karta czasu pracy. Wymagane jest również udokumentowanie obecności w pracy np. miesięczna lista obecności.

 

4. Czy podatek VAT jest kosztem kwalifkowalnym?

Podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym tylko, jeśli przepisy prawa uniemożliwiają beneficjentowi jego odzyskanie - w przeciwnym razie jest on kosztem niekwaflikowalnym. Wnioskodawca składa przy wniosku aplikacyjnym oświadczenie o kwalifkowalności VAT.

 

5. Czy wynajem sprzętu jest wydatkiem kwalifkowalnym?

Tak, wynajem sprzętu  wykorzystywanego do celów projektu jest wydatkiem kwalifkowalnym.

 

6. Czy zakup sprzętu poniżej kwoty 3500 zł jest kwalifikowalny (np. ciśnieniomierz,  rzutnik do działań promocyjnych?)

Jako wydatek kwalifkowalny uznajemy zakup sprzętu o wartości jednostkowej poniżej 3500 zł. Wydatki inwestycyjne dotyczące sprzętu powyżej 3500 zł będą niekwalifkowalne.

 

7. Czy w planowanym budżecie wniosku aplikacyjnego należy podawać koszty w kwotach netto czy brutto?

W budżecie wniosku aplikacyjnego należy podawać koszty w kwotach brutto, o ile koszt podatku VAT kwalifikuje się do współfinansowania w ramach Programu. W sytuacji gdy VAT jest kosztem niekwalifkowalnym, ponieważ beneficjent może go odzyskać, we wniosku aplikacyjnym należy podać kwoty netto jednocześnie umieszczając w uwagach informację o niekwalifkowalności VAT oraz kwocie wydatków. Sposób wypełnienia załącznika Szczegółowy budżet projektu, ilustruje przykład załączony do wzoru tego dokumentu (arkusz Przykład)

 

8. Czy wymagane jest posiadanie oddzielnego rachunku bankowego na potrzeby projektu?

Tak, beneficjent jest obowiązany otworzyć oddzielny rachunek bankowy na potrzeby projektu, a jego numer będzie podany w umowie w sprawie projektu.

 

9. Czy jest możliwe przekazywanie Partnerowi transz zaliczkowych? Czy ewentualnie nagromadzone odsetki powinny być także zwrócone na konto Operatora?

Operator przekazuje środki z grantu NMF  na rachunek beneficjenta wskazany w umowie w sprawie projektu. Kwestia sposobu regulowania płatności między beneficjentem i partnerem musi być uregulowana w umowie partnerskiej.

Należy jednak pamiętać, że w ramach Programu rozliczeniu podlegają jedynie wydatki rzeczywiście poniesione. Zatem rozliczenie zaliczki może nastąpić dopiero przy rozliczeniu płatności końcowej za usługę lub dostawę. Odsetki ze środków MF powinny zostać zwrócone na konto wskazane przez Operatora.

 

10. W jaki sposób należy rozliczać koszty pośrednie w ramach Programu?

Koszty pośrednie to wszystkie kwalifikowalne koszty, które nie mogą być jasno wskazane przez beneficjenta i/lub partnera projektu, jako bezpośrednio związane z projektem, ale które można wskazać i uzasadnić w ramach systemu rachunkowości, jako poniesione bezpośrednio w związku z bezpośrednimi kosztami kwalifikowalnych projektu. Nie mogą one obejmować żadnych bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych. Można je wyznaczyć według jednej z poniższych metod:

 

a) zgodnie z art. 7.4.1 a Regulacji - określenie i rozliczenie wydatków na podstawie rzeczywistych  poniesionych kosztów beneficjenta i partnerów projektu, którzy posiadają system księgowości analitycznej do określania kosztów pośrednich wskazanych powyżej,

 

b) zgodnie z art. 7.4.1b Regulacji - jako ryczałt  do 20%  całkowitych bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych z wyłączeniem bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych przeznaczonych na podwykonawstwo i kosztów zasobów udostępnionych przez strony trzecie, których nie wykorzystuje się na terenie kraju beneficjenta- rozliczenie wydatków następuje w oparciu o raport niezależnego biegłego rewidenta poświadczający, że zryczałtowane koszty ogólne przedstawiają poprawny podział całkowitych wydatków ogólnych.

Metoda obliczania kosztów pośrednich i ich maksymalna wysokość jest określona w umowie w sprawie projektu.

Metoda obliczania kosztów pośrednich partnera projektu jest określana w umowie partnerskiej zawartej między beneficjentem i partnerem projektu.

 

11. Jakie rodzaje wydatków podlegają limitowaniu? 

Zarządzanie - wydatki związane z zarządzaniem projektem, w tym na powołane dla projektu struktury zarządzania wraz z personelem zatrudnionym do zadań związanych z zarządzaniem/koordynacją projektu w czasie jego realizacji. Mogą obejmować wydatki biurowe, koszty koordynacji/raportowania, ewentualnych tłumaczeń wymaganych w trakcie realizacji projektu itp.

Obowiązuje limit wysokości kosztów zarządzania do 10% całkowitych wartości wydatków kwalifikowalnych (limit należy mieć na uwadze, wypełniając część VI formularza).

Szczegółowe informacje dotyczące tego rodzaju wydatków znajdują się w  Podręczniku wnioskodawcy - Zasady przygotowania wniosku i udziału w konkursie w ramach Programu Operacyjnego „Ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu", dostępnym na stronie www.zdrowie.gov.pl.

Rezerwa - Zgodnie z art. 6.7 ust. 3 pkt k Regulacji, w budżecie przedsięwzięcia dopuszcza się przeznaczenie do 5% środków na okoliczność nieprzewidzianych wydatków, co należy mieć na uwadze wypełniając część VI formularza wniosku. Środki pochodzące z tego typu rezerwy nie mogą zwiększać wartości kosztów zarządzania powyżej ustalonego poziomu (tj. 10% wartości całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu). Tworzenie rezerwy nie jest obligatoryjne.

 

12. Czy wydatki na informacje i promocje są limitowane?

Informacja i promocja to kategoria kosztów odnosząca się do wydatków na prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych związanych z projektem. Obejmuje np. koszty prowadzenia strony internetowej, wytworzenia materiałów promocyjnych (w tym projektu i wydruku), publikacji ogłoszeń, organizacji konferencji informacyjnych na temat projektu, itp.

Wydatki na ww. działania nie zostały ograniczone limitem.

 

13. Jaki jest minimalny próg wydatkowania otrzymanej zaliczki w projekcie, wystarczający do jej rozliczenia?

Wypłata kolejnych transz zaliczki odbywa się na podstawie zaakceptowanych wniosków o płatność i jest uzależniona od rozliczenia co najmniej 70% dotychczas otrzymanej zaliczki. W uzasadnionym przypadku OP może odstąpić od tego wymogu.

 

PDF
DRUKUJ
POWRÓT
ZGŁOŚ
NIEŚCISŁOŚĆ
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
mapa projektów.jpg
Dialog społeczny - wybrane logo..jpg
Konkurs_POWER_Pielęgniarki.jpg
Pielegniarstwo i położnictwo.jpg
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
grafika
Wprowadzono: 25-05-2016
Ministerstwo Zdrowia
Ilość fotografii: 7